Voorrangsregeling voor auto's en fietsers
Om een duidelijk onderscheid te krijgen tussen hoofd- en woonstraten, de verkeersveiligheid te verhogen, de veiligheid en doorstroming van het fietsverkeer te bekomen, sluipverkeer te verminderen en de verkeersleefbaarheid in de woonwijken te verhogen zal de voorrangsregeling in hoofdstraten (ontsluitingswegen) worden aangepast. Volgende straten werden reeds als voorrangsweg ingericht: Pauwelslei en noordelijk deel van Donksesteenweg. Volgen bij de heraanleg: Hoogboomsteenweg, Lage Kaart, Miksebaan, Hemelakkers, Donksesteenweg en Augustijnslei. Dit zal telkens gepaard gaan met snelheidsremmende maatregelen, zoals bv. Rode Rem in de Pauwelslei.
Diversiteit aan bestaande oversteekplaatsen zorgt voor verwarring bij zowel automobilisten als bij fietsers. Oversteken werden niet correct toegepast volgens de geldende voorrangsregeling (verschil in voorrangsregeling fietser vs. automobilist). Er was tevens een verschil in voorrangsregeling op dubbelrichtingsfietspaden. Samen met Lokale politie Brasschaat en Fietsberaad - het kenniscentrum van de Vlaamse Overheid - werkten we een nieuwe visie uit rond leesbare voorrang voor fietsers. In 2019 werden de gemarkeerde fietsoversteken reeds aangepast naar de nieuwe visie. De geklinkerde oversteken volgden later.